Eczacı başkanın vizyonu toprakla buluştu | MERSİN X

Eczacı başkanın vizyonu toprakla buluştu

Eczacı başkanın vizyonu toprakla buluştu mersinx.com.tr



Başkan Abdullah Özyiğit önderliğinde kenti kırsaldan, kırsalı da kentte ayırmayan Yenişehir
Belediyesi, safran başarısının ardından şimdi de züfa ve adaçayı ile üreticinin çehresini değiştiriyor.
Küresel iklim krizinin etkilerini derinden hisseden Mersin’de, Yenişehir Belediyesi su istemeyen
"Ekolojik Tarım Havzası" kurdu. Dünya Çevre Günü'nde Değirmençay Mahallesi’nde dikilen 15 bin
tıbbi ve aromatik bitki, hem yarınlara nefes olacak hem de doğadaki zorlu şartlara direnç gösterecek.

Mersin Yenişehir Belediyesi,AR-GE Müdürlüğü koordinesinde hem iklim kriziyle mücadele etmek hem
de yerel üreticiye katma değerli alternatif gelir kaynakları sunmak amacıyla hayata geçirilen ‘Ekolojik
Tarım Havzası Projesi’ kapsamında 5 Haziran Dünya Çevre Günü’ndeDeğirmençay Mahallesi’nde
‘Tıbbi ve Aromatik Bitki Dikim Etkinliği’ gerçekleştirdi.Dikim etkinliğine; Yenişehir Belediye Başkanı
Abdullah Özyiğit, Mersin Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Hülya Toy Güzel, CHP Yenişehir İlçe
Başkanı Toprak Çalışkan, Yenişehir İlçe Tarım ve Orman Müdürü Ahmet Ömer Kahyaoğlu, Yenişehir
Tarımsal Kalkınma Kooperatifi Başkan Yardımcısı Şamil Beştoy, Mersin Ziraat Odası Başkanı Musa
Yılmaz, Değirmencay Mahalle Muhtarı Rıdvan Işık, meclis üyeleri ve mahalle halkı katıldı.15 BİN TOHUM FİDEYE DÖNÜŞTÜ
Balıkesir Çiftçi Eğitim Merkezi’nden temin edilen 15 bin adet züfa ve tıbbi adaçayı tohumu, belediye
fidanlığında çimlendirilerek fide haline getirildi. Özenle yetiştirilen bu fideler, 5 Haziran Dünya Çevre
Günü’nde düzenlenen etkinlikte toprakla buluştu. Dikim çalışmaları, hem üreticilerin kendi arazilerinde
hem de proje için özel olarak tahsis edilen bin 200 metrekarelik uygulama alanında eş zamanlı olarak
devam ediyor. Küresel iklim krizinin ve kuraklığın etkilerinin her geçen gün daha fazla hissedildiği
günümüzde, Yenişehir Belediyesi su tasarruflu üretim modellerine öncelik veriyor. Bu doğrultuda
seçilen züfa ve tıbbi adaçayı; düşük su ihtiyacı ve kuraklığa dayanıklı yapılarıyla sürdürülebilir tarımın
en önemli alternatifleri arasında yer alıyor. Bu bitkiler bitki çayı, kurutulmuş ürün ve uçucu yağ üretimi
gibi çok geniş bir yelpazede değerlendirilebiliyor. Böylece üreticiler, geleneksel tarım ürünlerine kıyasla
çok daha yüksek ekonomik değere sahip, katma değerli bir üretim imkânına kavuşuyor. Projenin
hedefi sadece bitki yetiştirmekle sınırlı değil. İlerleyen aşamalarda bu bitkilerden uçucu yağ elde
edilmesi planlanıyor. Böylece ürünler sadece ham madde olarak satılmayacak; işlenerek katma değeri
yüksek, markalı son ürünlere dönüştürülecek ve üreticinin kazancı katlanacak. Projenin sürdürülebilir
ve bilinçli bir şekilde yürütülmesi için kurumsal iş birlikleri de hayata geçiriliyor. Yenişehir İlçe Tarım ve
Orman Müdürlüğü ile Halk Eğitim Merkezi iş birliğinde üreticilere yönelik eğitim programları
düzenlenecek.


İKLİM KRİZİNE KARŞI EKOLOJİK HAVZA MODELİ
Etkinlikte konuşan Mahalle Muhtarı Rıdvan Işık, tarıma olan desteklerinden Yenişehir Belediye
Başkanı Abdullah Özyiğit’e teşekkür etti. Değişen hava şartları ve iklim krizi nedeniyle kırsalda tarım
yapmanın her geçen gün zorlaştığına dikkat çeken Muhtar Işık, geleceğe dair tüm ayrıntıları
hesaplanmış bu vizyoner projeye imza atarak çiftçiyi yalnız bırakmayan Başkan Özyiğit’e mahalle halkı
adına teşekkür etti.Bölgede yürüttükleri arıcılık ve tıbbi aromatik bitkilerle ilgili ekolojik havza
çalışmasının önemine değinen Yenişehir Tarımsal Kalkınma Kooperatifi Başkan Yardımcısı Şamil
Beştoy ise, bu çalışmanın temel amacının, iklim krizinin getirdiği öngörülemeyen hava koşullarına
karşı dirençli ve sürdürülebilir bir tarımsal üretim modeli oluşturmak olduğunu söyledi. Mevcut büyük
ölçekli havza planlarının iklimsel krizler nedeniyle işlevsiz kaldığını, bu yüzden Yenişehir'in kırsal
mahallelerinin dar vadi yapısının bu model için çok uygun olduğuna dikkat çeken Beştoy, projenin
sadece hammadde satışına değil; yağ, sabun, krem, merhem ve ilaç gibi katma değerli ürünlerin
üretilmesine odaklandığının altını çizdi. Son olarak, projenin başarısı için belediye birimleri, kent
konseyi ve tüm katılımcıların içinde yer alacağı koordineli bir "aktör ağına" ihtiyaç duyulduğunu
kaydeden Beştoy, gönüllü destek ve katılım çağrısında bulundu.
YILMAZ: ÜRETİM DESENİMİZİ DEĞİŞTİRMEMİZ LAZIM

Geleneksel tarım modellerinin artık maliyetleri karşılamakta zorlandığına dikkat çeken Mersin Ziraat
Odası Başkanı Musa Yılmaz ise, "5 yıldır Yenişehir Belediye Başkanımızın ve İlçe Tarım
Müdürlüğümüzün, aynı zamanda da Ziraat Odamızın önderliğinde safran üretimi ile ilgili çok ciddi
mesafeler kat ettik. Başladığımızda 2 ya da 3 çiftçiyle başladık sanırım. 2 çiftçiyle başladık. Bugün,
geçen yıl burada yine programını yaptığımızda safran üreticimizin sayılarının 18'e çıktığını gördük.
Alternatif üretim her zaman önemlidir. Üretim desenimizi değiştirmemiz lazım. Üretim modellerimizi
değiştirmemiz lazım. Daha az alanlarda, katma değeri yüksek ürünler üretmemiz lazım. İşte
görüyorsunuz, daha birkaç gün öncesine kadar binbir emekle, yüksek üretim maliyetleriyle ürettiğimiz
nektarinimiz maalesef çöpe gitti. Ya da ekonomik anlamda üretim maliyetlerini bile karşılamadı. Tabii o
zaman işte bu alternatif ürünler ön plana çıkıyor. Yani bir kadınımızın, bir ev kadınımızın evinin
bahçesinde 200-300 metrekare alanda üretebileceği endemik ürünler; saleptir, safrandır… İnanın
bunlar aile ekonomisine çok ciddi katkılar sağlıyor. Dolayısıyla bu emeği başlatan, bu projeyi başlatan
başta Belediye Başkanımıza, Tarım İlçe Müdürümüze, buraya emek veren bütün belediye
çalışanlarımıza ve odamızın da katkısı var burada biliyorsunuz, ben yeniden teşekkür ediyorum.
Belediye başkanlarımızın tarıma bu kadar ilgili olması, duyarlı olması biz çiftçiler adına çok sevindirici
bir durumdur."
​ CAN: BU PROJE SADECE TARIMSAL FAALİYET OLARAK GÖRÜLMEMELİ
Çevre Mühendisleri Odası Başkanı Sinan Can da, Mersin’in iklim krizi karşısındaki konumuna ve
toprak kirliliğiyle mücadelede tıbbi aromatik bitkilerin hayati önemine dikkat çekti. ​Yürütülen projenin
sadece tarımsal bir faaliyet olarak görülmemesi gerektiğini vurgulayan Başkan, şu ifadeleri kullandı:
"Bu çalışma aynı zamanda bir havza yönetimi çalışmasıdır ve bunun altını kalın çizgilerle çizmemiz
gerekir. İklim değişikliği eylem planlarını vurgularken, kenti bir bütün şeklinde yönetebilecek havza
bazlı çalışmaların sergilenmesi mücadelenin en önemli etki unsurlarından biri olacaktır."
​KAHYAOĞLU: BÖYLE BİR BELEDİYE BAŞKANIYLA ÇALIŞMAKTAN ÇOK MUTLUYUM
Programda konuşan Yenişehir Tarım ve Orman Müdürü Ahmet Ömer Kahyaoğlu ise, tıbbi ve aromatik
bitkilerin bölge tarımı için stratejik bir dönüm noktası olduğunu söyledi.Yenişehir’deki çiftçilerin tarımsal
arazi büyüklüklerinin genel olarak küçük olduğuna dikkat çeken Kahyaoğlu, bu durumun aşılması için
katma değeri yüksek ürünlere yönelmesi gerektiğini belirtti. Tıbbi ve aromatik bitkilerin küçük alanlarda
bile yüksek getiri sağladığını ifade eden Kahyaoğlu, bu projenin kırsal kalkınmaya büyük bir ivme
kazandıracağını söyledi. Bu bitkilerin hem ilaç hem de kozmetik sektörü için vazgeçilmez bir
hammadde olduğunu hatırlatan Kahyaoğlu, Yenişehir Belediye Başkanı Abdullah Özyiğit’in eczacı
olmasının proje için çok büyük bir şans ve vesile olduğunun altını çizerek, Başkan Özyiğit’in mesleki
tecrübesi sayesinde projenin ilerleyen yıllarda çok daha başarılı noktalara taşınacağına inandığını
belirtti. Tıbbi ve aromatik bitkilerin Türkiye'de en az gübre ve zirai ilaç kullanılan ürün gruplarından biri
olduğunu vurgulayan Kahyaoğlu, bu yönüyle üretimin, çevre ve doğa kirliliğini minimumda tutacağını
ifade etti.​Son dönemde yaşanan küresel iklim krizi ve buna bağlı su sorunlarına da değinen
Kahyaoğlu, "Tıbbi aromatik bitkiler, Türkiye'de ve dünyadaki su isteği en az olan bitkilerdir. Dolayısıyla
doğada ve tarımda her türlü zorlu şarta alternatif gösteren, direnç gösteren bir üretim modelidir." dedi.
​Yenişehir Belediyesi'nin daha önce hayata geçirdiği solucan gübresi üretimi ve safran yetiştiriciliği gibi
vizyoner projelere her zaman büyük destek verdiğini belirten Kahyaoğlu, "Böyle bir ilçede ve böyle bir
Belediye Başkanıyla çalıştığım için çok mutluyum" diyerek projede emeği geçen tüm paydaşlara ve
kooperatife teşekkürlerini iletti.
ÇALIŞKAN: BÜTÇE PAYLARI YÜZDE 1’LERDEN YÜZDE 10’LARA ÇIKARILDI
Etkinlikte konuşan CHP Yenişehir İlçe Başkanı Toprak Çalışkan da, yerel yönetimlerin tarıma ve
çiftçiye verdiği desteklerin hayati önemine dikkat çekti. CHP’li belediyelerin bütçelerinde tarıma ayırdığı
payı ciddi oranda artırdığına dikkat çeken Çalışkan, ​"Belediye başkanlarımız, bütçelerinde belki
sembolik olarak olması gereken gıda, tarım ve bu tür kalemlerde çiftçiye verecekleri destekleri; hem
küresel iklim krizinin doğurduğu neticelerden dolayı hem de hükümetin eksik ve yanlış tarım
politikalarından dolayı, birçok alanda fedakarlık yaparak yüzde 1’lerde kalması gereken bütçe
kalemlerini yüzde 5’lere, yüzde 10’lara çıkarttılar. ​Burada kendilerine hiçbir oy kaygısı gütmeden, sırf
vatandaşların refahı ve menfaati için yapmış olduk bu feragatten, bu özveriden dolayı teşekkür
ediyorum. Yaptıkları hizmetlerle bizi her gün biraz daha gururlandırıyorlar." ifadelerini kullandı.
TOY GÜZEL: TOPRAKLA BULUŞAN HER BİTKİ YARINLARIMIZA NEFES OLACAK

​Mersin Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Hülya Toy Güzel ise, "Ekoloji Tarım Havzası ve Tıbbi
Aromatik Bitki Bilim Etkinliği, sadece toprağa bir fidan bırakmak değil; aynı zamanda Mersin'in tarımsal
potansiyeline, ekolojik dengesine ve sürdürülebilir bir geleceğe olan inancımızın somut bir
göstergesidir. Mersin, bereketli topraklarıyla tarımın başkentlerinden biridir. Bizler yerel yönetimler
olarak bu bereketin korunması, geliştirilmesi ve gelecek nesillere daha sağlıklı bir miras olarak
bırakılması için var gücümüzle çalışıyoruz. Tıbbi ve aromatik bitkilerin ekolojik tarım havzalarında
yetiştirilmesi, bölgemizin doğal zenginliğini gün yüzüne çıkarırken üreticimize de katma değerli bir kapı
aralamaktadır. Doğa bize sunulmuş bir lütuf değil, emanettir. Bugün burada toprakla buluşturacağımız
her bitki; yarınlarımıza nefes, sofralarımıza sağlık ve doğamıza direnç olacaktır. ​Bu güzel etkinliğin
hazırlanmasında emeği geçen Yenişehir Belediye Başkanımız Sayın Abdullah Özyiğit'e teşekkürlerimi
sunuyorum. Sayın Yenişehir Belediye Başkanım Abdullah Özyiğit'in önceki dönemden beri ne kadar
özveriyle çalıştığını, tarıma, kadına, gençliğe her şey çok önem verdiğini beraber yol aldığımız
müddetçe gördük. Emekleriniz için, çalışmalarınız için herkese ayrı ayrı ben teşekkür ediyorum. İyi ki
varsınız." dedi.
BAŞKAN ÖZYİĞİT: YENİŞEHİR’DE TESADÜFİ HİÇBİR İŞE YER YOK
Başkan Özyiğit ise konuşmasında, belediyenin çevre, ekoloji, bilimsel üretim ve uluslararası iş birlikleri
alanındaki vizyoner projelerini paylaştı. Yenişehir'de tesadüfi hiçbir işe yer olmadığını, tüm
çalışmaların 7,5 yıl önce belirlenen vizyonun birer parçası olduğunun altını çizen Başkan Özyiğit,
göreve gelmeden önce planladıkları eğitim, ekoloji, üretim ve dayanışma odaklı projelerin altını
doldurarak yollarına devam ettiklerini belirterek, "Yaptığımız işlerin hiçbirisi tesadüf değil, büyük bir
planın parçasıdır." dedi. ​İklim kriziyle mücadelenin sadece tek bir alanda üretimle çözülemeyeceğini,
topyekûn bir çaba gerektirdiğini ifade eden Özyiğit, geleceğe daha sağlıklı bir çevre bırakma
kararlılığını şu sözlerle aktardı: "Gelecekten emanet aldığımız ülkemizi, bu emaneti sağlıklı bir biçimde
yerine teslim etme noktasında bir çaba içerisinde olacağız." Özyiğit, proje kapsamında, ilçede
kapsamlı bir "Tıbbi Aromatik Bitki Havzası" oluşturulacağını açıkladı. Projenin ilk adımı olarak ada çayı
ve züfa otu gibi katma değeri yüksek bitkiler toprakla buluşturulurken, Başkan Özyiğit iklim krizi
karşısında alternatif tarımın önemine dikkat çekti.​Konuşmasında, küresel iklim değişikliğinin ve
beklenmedik hava olaylarının çiftçiyi ne kadar zor durumda bıraktığına değinen Başkan Özyiğit,
üreticiyi korumanın yolunun ürün çeşitliliğinden geçtiğini belirtti. Geleneksel ve sert çekirdekli ürünlerin
bir gecede yaşanan don ya da dolu olaylarıyla yok olabildiğini hatırlatan Özyiğit, daha önce başarıyla
hayata geçirdikleri safran üretimini örnek gösterdi: "Çok küçük alanlarda, yüksek gelir elde
edebileceğimiz bir ürün olduğunu hepimiz gördük. Başından sonuna 45 günü geçmeyen bir zaman
aralığında gerçekleşen, alternatif bir ürün. Teknolojiyi daha çok kullanırsak yılda birkaç kez ürün
alabileceğimiz bir modelden bahsediyoruz. Hatta Ar-Ge birimimiz çalışsın; sadece toprakta değil,
topraksız alanda da safran üretimini zorlayalım."
​"KENTİ KIRSALDAN, KIRSALI KENTTEN AYIRMADIK"
​Yenişehir Belediyesi’nin tarım vizyonunun sadece tohum ekmekten ibaret olmadığını vurgulayan
Özyiğit; doğal kaynakları korumanın, üreticinin emeğini güçlendirmenin ve çocuklara yaşanabilir bir
dünya bırakmanın asıl hedef olduğunu söyledi. Kurulacak bitki havzasının çok yönlü fayda
sağlayacağını belirten Başkan, "Bu havzada hem çevremize, hem ekonomimize hem de geleceğimize
yatırım yapacağız. Unutmamalıyız ki bu tıbbi aromatik bitkiler aynı zamanda bölgedeki arıcılığı ve bal
üretimini de besleyecek," dedi. ​Projenin sadece dikim aşamasında kalmayacağını, ürünlerin işlenmesi
ve pazarlanması süreçlerinin de sıkı şekilde takip edileceğini belirten Özyiğit, şu aşamalara dikkat
çekti: “Ürünlerin doğru ve standardize şekilde paketlenmesi, doğru koşullarda pazara sunulması ve
bitkilerden yağ elde edilmesi ve bu ürünlerin kozmetik ile tıbbi alanlara kazandırılması. Bir işin
karşılığında ekonomik bir döngü gerçekleşmezse, o iş sürdürülebilir olmaktan çıkar. Bu emeği hep
birlikte ticari başarıya dönüştüreceğiz." ifadelerini kullandı. ​Belediyecilik anlayışlarında hiçbir bölgeyi
diğerinden ayırt etmediklerini belirten Başkan Özyiğit, Kırsal Kalkınma Müdürlüğü aracılığıyla bugüne
kadar yürütülen çalışmaları da paylaştı. Özellikle Değirmençay Mahallesi’nde 40 bin litre doğal solucan
gübresi üreterek 800 çiftçiye doğrudan ulaştırdıklarını ve uzman ekiplerin tarlada, bahçede üreticiyle
omuz omuza çalıştığını aktardı. Doğru budama ve bilimsel teknikler sayesinde bölgedeki şeftali
üreticilerinin ürün kalitesinde ve ağırlığında gözle görülür bir artış yaşandığını da sözlerine ekledi.
Konuşmasını tüm katılımcılara ve projede emeği geçen kooperatif üyelerine teşekkür ederek
sonlandıran Özyiğit, "Umut ediyorum ki en iyi sonuçları aldığımızda, yine burada güzel bir günde o
başarıları paylaşmak için bir araya geleceğiz." dedi.